صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

تبدیل انرژی:

انرژی دائما از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود.

مثلا سرازیر شدن آب از یک آبشار را در نظر بگیرید. به علت قرار گرفتن آب در ارتفاع، در آن انرژی دخیره شده است. با سرازیر شدن آب به تدریج انرژی ذخیره شده به انرژی حرکتی تبدیل می شود .

وقتی این آب روی توربین می ریزد، انرژی حرکتی آن به انرژی حرکتی توربین تبدیل می شود. چرخش توربین باعث می شود تا دستگاه مولد برق حرکت کند و انرژی الکتریکی تولید شود. این انرژی الکتریکی می تواند به انرژی های صوتی، حرکتی، گرمایی و سایر انرژی های مورد نیاز ما تبدیل شود. به همین صورت تغییرات انرژی ادامه پیدا می کند .

نکته: تبدیل انرژی در بدن بعضی موجودات زنده می تواند باعث تولید نور یا الکتریسته شود. مثلا کرم شب تاب می تواند در شب، نور تولید کند. همچنین مار ماهی و سفره ماهی می توانند از خود برق (انرژی الکتریکی) تولید و به کمک آن دشمن را از خود دور کنند .

اندازه گیری انرژی:

برای انجام همه فعالیت ها به انرژی نیاز داریم.

انرژی را با واحدی به نام ژول اندازه گیری می کنند.

میزان انرژی لازم برای فعالیت های مختلف متفاوت است. مثلا برای دویدن در یک ساعت به 2800 کیلوژول انرژی و برای راه رفتن آرام به 650 کیلوژول انرژی نیاز داریم .

روی بسته بندی مواد غذایی برچسب هایی وجود دارد که میزان انرژی موجود در آن ماده ی غذایی را به ما نشان می دهد. دقت کنید که واحد انرژی روی مواد غذایی کیلو کالری نوشته می شود. هر کیلوکالری به طور تقریبی معال 4000 ژول است .

مشابه برچسب های روی مواد غذایی، روی لوازم برقی خانگی و لامپ های روشنایی هم وجود دارد. این برچسب ها مقدار انرژی مصرفی دستگاه را به ما نشان می دهد .


سایر مباحث این فصل